Et job i boligbranchen, tak

Ønsker man at få et job indenfor boligbranchen – f.eks. i en boligbutik, hos leverandørerne eller hos et boligmagasin – så er konkurrencen hård, om man skal stå ud i mængden.

Det gælder om at fremvise at man er den helt rette, da der er så mange der vil! Det er som om, at den stigende interesse for boligindretning blandt den almene befolkning, har fået en masse til at ville arbejde i denne branche. Og jo flere der vil være med, jo svære bliver det at være med.

For blot 4-5 år siden, der var der ikke særlig mange der ville – forstået på den måde – at der var lige så ”svært” som i mange andre brancher, at få et job. Tidligere kunne man blot have viden indenfor sit eget felt – om det var design, markedsføring eller økonomi, så var det som sådan nok. I nyere tid, skal du gerne være specialist indenfor dit eget felt, tre andre felter, interesse for restende, en bragende interesse for bolig/boligindretning og en online tilstedeværelse.

Jobbet

Og lige præcis den online tilstedeværelse er blevet mere og mere vigtigt, og samtidig noget man ikke blot kan få, ved at have en hjemmeside eller en blog. Herunder deler jeg nogle af mine tips til, at skabe denne online tilstedeværelse, og komme et skridt tættere på, at få en job i boligbranchen.

Den helt rette hjemmeside som skal fungere som din overordnet platform – en form for et monster CV. Her samler du både dit CV og et nemt overblik over din online tilstedeværelse. Hjemmesiden i sig selv er ikke som sådan vigtigt, men er blot samlingspunktet du fremsender til kommende arbejdsgiver. Læs denne guide til at lave din egen hjemmeside.

Herefter kommer din Instagram profil, som er din første rigtige online tilstedeværelse. Her skal du kunne fremvise det perfekte hjem, som skaber en nogenlunde mængde følgere. Her fremviser du ligeså, at du har en god interaktion med store og små aktører indenfor branchen. Du kan nemt igennem denne profil, være tilstedeværende overfor kommende virksomhed.

Job i boligbranchen

Så bliver det selvfølgelig tid til bloggen, som vi heller ikke kan komme udenom. Da der findes utallige boligblogs i Danmark, så er det ikke længere nok, bare at have en blog. Du skal stå ud, og den generelle boligblog er ikke nok, med mindre du er i toppen. Vælg en niche, noget som ingen skriver 100% om, og forsøg at være den bedste her. Flot design, gode indlæg og efterfølgende interaktion med store blogs. At blive nævnt eller skrive et indlæg til de store boligblogs, er et skridt i den rigtige retning.

Herefter kommer det næste store medie, hvor du skal forsøge at gøre noget som ikke andre gør. Du kan f.eks. vælge et socialt medie, som ikke er særlig udbredt i boligbranchen eller i Danmark generelt. Folk bliver nysgerrig, hvis man er ”stor” på et nyt/næsten nyt medie. Læs f.eks. denne liste med nye sociale medier, du kan stifte bekendtskab med.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *